7 przykładów, jak praktykować Jogę poza matą?

7 przykładów, jak praktykować Jogę poza matą?

  • Post author:

Znasz jogę na macie, ale jak praktykować jogę poza matą? Hm… Na pewno zdarzyło Ci się być w tej sytuacji: ciężki, stresujący dzień, ale na szczęście udało się załapać na ostatnią klasę jogi. Wprawdzie ćwiczysz regularnie, albo prawie regularnie, ale dzisiaj wyjątkowo istaniało ryzyko, że nie zdążysz na zajęcia.

Tymczasem leżysz w savasanie, klasa dobiega końca, Twoje ciało jest przyjemnie rozluźnione, oddech płynny i gołębniki.

Joga była wspaniałą decyzją na zakończenie dnia – myślisz, gdy nagle jak cień z wielkiej chmury nad głową zastyga pytanie:

Dlaczego muszę czekać cały dzień, żeby podczas tej jednej godziny zajęć wreszcie poczuć rozluźnienie? 

Nie. Nie musisz! I tu moja odpowiedź rozwieje wątpliwości.

JOGA TO STYL ŻYCIA

Postanowiłam pokazać Ci, że joga to nie tylko świadomy wybór nauczyciela i studia, do którego chodzisz. Joga to styl życia i stan umysłu, który towarzyszyć Ci może cały czas.

JAK PRAKTYKOWAĆ JOGĘ POZA MATĄ?

Poznaj 7 przykładów, jak praktykować jogę poza matą, aby Twój dzień był pozbawiony negatywnego stresu i destruktywnych emocji, a pełen spokoju i równowagi.  

ROZPOCZNIJ DZIEŃ OD POZYTYWNEJ INTENCJI

Zanim wstaniesz z łóżka, nastaw umysł na pozytywne wibracje. Postaw sobie przed oczami dobrą intencję na rozpoczęcie dnia.

Zapytaj siebie czego dzisiaj potrzebujesz, co sprawiłoby Ci radość. Ważne jest, aby ustawić swój cel dokładnie wtedy, gdy się obudzisz, gdy umysł jest jeszcze jasny i nieprzejęty nadchodzącymi wydarzeniami.

>> 5 sposobów na dobry humor od rana <<

W trakcie dnia przypominaj sobie pozytywną myśl poranka. Powtarzaj ją zwłaszcza wtedy, kiedy zaczyna być chaotycznie i stresująco.

PAMIĘTAJ O UPRZEJMOŚCI

Koniecznie wróć do podstaw i… zacznij od siebie.

Jeśli nie szanujesz siebie, najprawdopodobniej nie okazujesz też szacunku innym. Spójrzmy prawdzie w oczy, nikt nie lubi niemiłych marud. Wybór należy do Ciebie.

A jak wygląda bycie miłym dla siebie? Pomyśl dwa razy zanim powiesz „tak”. Idziesz zjeść? Powiedź sobie smacznego, podziękuj za posiłek. Za każdym razem, gdy spoglądasz w lustro, uśmiechnij się do siebie. Może dzisiaj spróbuj czegoś nowego, co sprawi Ci przyjemność? Gwarantuję, że po takich zwykłych i naturalnych uprzejmościach Twój entuzjazm będzie zarażał innych.

ODDYCHAJ ŚWIADOMIE

Mówiąc o oddychaniu (w jodze to Pranayama) mam na myśli jedną z najlepszych technik relaksacji, jaką możesz zafundować sobie teraz. Serio!

Nie lekceważ siły oddechu. Oddychanie jest świętym doświadczeniem – należy je pielęgnować – od tego przecież zależy Twoje życie. 

Zatrzymaj się w tym biegu codzienności i przynajmniej raz dziennie, celowo przez 1-5 minut pooddychaj w pełni świadomie. Przypomnij sobie, jak na zajęciach jogi, gdy pojawiają się nieprzyjemne doznania (strach, złość, smutek), oddychasz, by uwolnić emocje.

Oddychanie jest czynnością relaksująca i rozluźniająca nasze ciało, więc warto wyrobić w sobie ten prosty nawyk i uczynić go swoim lekarstwem na frustrację poza matą.

CZUJ I OBSERWUJ

Być może podczas lekcji jogi zachęcono Cię do wyjścia poza siebie, mówiąc w przenośni, i obserwowania Twojego ciała w trudnej pozie. Ten zabieg może być pomocny także w codziennym w życiu.

Zdolność do obserwacji samego siebie i tego, co dzieje się obok, bez osądu, to zdolność do miłości i akceptacji.

Postaraj sie zauważyć i nazwać, co czujesz, zamiast negować i wypierać. Uczucia nie są problemem, uczucia pokazują, kim jesteś i czego teraz potrzebujesz.

>> jak zmienić życie na lepsze <<

odżywiaj się ZDROWO

Podobnie jak oddech jest naszą siłą życiową, jedzenie jest naszą energią.

Nieodpowiednia dieta podnosi poziomu cholesterolu, zmęczenia, jest przyczyną trądziku czy wreszcie nadwagi. I odwrotnie, pamiętaj, że jedzenie dodaje witalności, rozjaśnia umysł i wpływa na koncentrację. Odpowiednia dieta zmniejsza stany zapalne, a nawet zapobiega i leczy choroby.

To, co wkładamy na nasz talerz, często wpływa na inne codzienne decyzje, więc szanuj swój posiłek, a co za tym idzie i ciało, bo to jedyne, jakie kiedykolwiek będziesz mieć.

>> jak zrobić śniadanie, które doda energii? <<

joga poza matą zdrowa dieta
Strona pełna żywieniowych inspiracji – brzuchomechanika.pl

UTZRYMUJ PORZĄDEK

Banał? Ale miej na uwadze, że bałagan to chaos.

Nieuporządkowany świat zewnętrzny często oznacza zagracony i niepoukładany świat wewnętrzny. Działamy o wiele sprawniej, gdy nasza przestrzeń jest zorganizowana.

Zacznij od małych rzeczy. Przejrzyj szafę. Oddaj to, co już Ci nie służy. Może ten sweter, który nie widział świata od roku będzie doskonałym prezentem? A może pulpit komputera, na którym gromadzi sie stos niesklasyfikowanych folderów, wreszcie należałoby przejrzeć?

I jeszcze jedno: następnym razem, gdy uznasz, że czegoś potrzebujesz, zastanów się dwa razy, czy aby na pewno chcesz to nabyć.

ZAAKCEPTUJ

Jedna z najbardziej terapeutycznych umiejętności to akceptacja.

Może to być trudne dla tych z nas, którzy lubią mieć kontrolę. Przypomnij sobie jak w trakcie zajęć jogi, czy medytacji pozwalasz i akceptujesz, aby bolesne odczucia pojawiały się i przechodziły przez Twój umysł i serce. To samo możesz robić w życiu.

Rozwijaj umiejetność odpuszczania i braku przywiązania. Możesz zrelaksować się w tym doświadczeniu i zaakceptować sytuację, zamiast usilnie narzucać kontrolę. Przebacz. Ten moment przeminie, jutro będzie nowy dzień, nie psuj sobie reszty dzisiejszego.

W przyszłości, gdy poczujesz, że potrzebujesz jogi, ale nie masz w tym momencie sposobu, by usiąść na macie, wróć myślami do tych siedmiu przykładów.

Mam nadzieję, że te proste rytuały pokażą, że joga to nie tylko mata i asana, a ​​wyjątkowa i osobista praktyka dostępna dla każdego, w dowolnym miejscu i czasie. 

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz