7 wskazówek jak ćwiczyć Jogę efektywnie?

7 wskazówek jak ćwiczyć Jogę efektywnie?

  • Post Author:

Z dnia na dzień joga staje się modną praktyką. Część z nas ćwiczy ze względu na jej cudowne zalety. Są pewnie i tacy, którzy rozkładają matę, bo joga jest trendy. Bez względu na to, co nas do jogi przyciąga, w mamy nadzieję, w obu przypadkach, że dzięki jodze coś zyskamy i zmienimy, więc jak ćwiczyć jogę?

Ashtanga Guru Pattabhi Jois powiedział kiedyś:

Ćwicz a wszystko nadejdzie.

jednak dla wielu z nas cierpliwa praktyka, może być sporym wyzwaniem.

PO PROSTU ZACZNIJ!

Przyznam, że moje jogowe początki, choć pełne dystansu, były właśnie niecierpliwe. Chciałam wykonać wszystkie asany ze zdjęć, bo przecież zawsze byłam wysportowana i gibka, ale zdarzało się, że jednego dnia moja sekwencja układała się płynnie i sprawnie, a innego trudno było mi zaangażować się dłużej niż 15 min. W tej raczkującej praktyce czasami bywałam zdemotywowana i zbita z tropu.

Po latach z jogą, kiedy czytam wypowiedzi świeżych adeptów, nierzadko widzę siebie: młodego jogina, który patrzy w lustro i mówi: Też tak potrafię!.

Oczywiście entuzjazm jest bardzo potrzebny, wręcz pożądany, gdyż pozwala nam zachować świeże podejście, ale dopiero czas i cierpliwość, otwierają ciało i umysł. Wraz z doświadczeniem przychodzi też głęboki spokój i akceptacja.   

Jak zacząć własną praktykę, aby była owocna?

7 WSKAZÓWEK, JAK ĆWICZYĆ JOGĘ EFEKTYWNIE?

STWÓRZ MIEJSCE DO PRAKTYKI

Joga wymaga skupienia i koncentracji, kiedy zwłaszcza na początku niesie ze sobą wiele tajemnic.

Doskonale rozumiem, że obok pracy z nauczycielem, szukasz własnej praktyki, dlatego spróbuj znaleźć takie miejsce w swoim otoczeniu, w którym nic nie zburzy Twojej prywatnej sesji. Stwórz sobie azyl spokoju. Wyłącz telewizor, rozpraszające Cię media i urządzenia. Możesz za to ćwiczyć przy muzyce, zwłaszcza jeśli działa na Ciebie kojąco. Pomyśl o kawałku pustej ściany przydatnej jako pomoc do modyfikacji asan.

W tak skonstruowanej przestrzeni, łatwiej będzie Ci się zaangażować w sekwencję.

Jak dziś pamiętam, że gdy zaczynałam ćwiczyć, wstydziłam się siebie na macie, więc jeśli masz podobnie, nie martw się, to naturalny odruch. Jeszcze nie znasz swojego ciała w towarzystwie jogi, to może być dla Ciebie krępujące.

Choć zawsze będę zwolennikiem sterylnego i dedykowanego miejsca do ćwiczeń, gwarantuję, że wraz z upływem dni przyjdzie koncentracja i umiejetność skupienia i po latach, ani futurystyczny hałas, ani żadna dodatkowa para oczu Ci nie przeszkodzi.

Akcesoria do Jogi. Jak ćwiczyć jogę efektywnie.
Akcesoria do Jogi – Paski i Klocki

AKCESORIA DO JOGI

Z akcesoriów do jogi, tego czego potrzebujesz na początku to mata, najlepiej antypoślizgowa.

Obecnie na rynku istnieje nieograniczona ilość artykułów i łatwo wybrać coś dla siebie. Zanim zainwestujesz, rozejrzyj się, popróbuj mat rożnej grubości i jakości, zapytaj kogoś doświadczonego o radę. W ostateczności ten kawałek materiału jest Twoją bardzo ważną przestrzenią, spraw aby był dla Ciebie komfortowy.

Oprócz jakości, zwróć też uwagę na kolor maty, ponieważ wpływa on na samopoczucie. Osobiście unikam pstrokatych, wzorzystych mat, które po prostu mnie rozpraszają.

Obok maty istnieje mnóstwo innych jogowych gadżetów: klocki, paski, kółka po eksluzywną odzież, ale powiem Ci w sekrecie, że nie musisz nagle wykupować całego sklepu, możesz wiele takich pomocy znaleźć w domu – pasek od szlafroka, koc, poduszka, gruba książka. Ponadto najlepiej ćwiczy się w wygodnej odzieży, bo żadna droga marka nie uczyni Ciebie mistrzem. 

Z ciekawostek dodam, że akcesoria i mata do jogi nie są w żadnym wypadku warunkiem koniecznym do ćwiczenia. Wiele razy ćwiczyłam na dywanie, na trawie, w pokoju hotelowym, na łóżku. Wystarczy odpowiednio dobrać sekwencję i problem z głowy.

ĆWICZ BEZPIECZNIE

Ćwicz bezpiecznie? Co to znaczy?

Przede wszystkim obserwuj swoje ciało bardzo uważnie, bo ono mówi Ci zawsze, gdzie są jego granice. Brak uważności może grozić kontuzjami. Szczególnie dbaj o kolana, biodra, kręgosłup i szyję.

Jeśli odczuwasz bolesne doznania, dostosuj, złagodź, w razie potrzeby wyjdź z pozycji. Nie zmuszaj ciała. Pamiętaj o rozgrzewce przed zaawansowanymi asanami i stosuj modyfikacje.

Każdego dnia możesz odczuwać inaczej tą sama pozycje. Jeśli jest to możliwe, ćwicz z lustrem, ono prawdę Ci powie. 

WYBIERZ SWÓJ STYL JOGI

Wybierz styl, nauczyciela i preferowany czas trwania.

Rodzaje jogi są jak ludzka osobowość, jedne dynamiczne inne statyczne. Joga, to także praktyka umysłu, więc wybierz świadomie. Sposób, w jaki uczynisz klasę idealną dla siebie, polega na ćwiczeniu z pełnym zaangażowaniem, ale z możliwie najmniejszym oporem.

Jeśli jest jakaś część zajęć, której nie lubisz, oddychaj w niej i obserwuj swoją reakcje. Pamiętaj, że to, jak zachowujesz się na macie, świadczy o tym, jak reagujesz w życiu codziennym.

Zapamiętaj słowa Pattabhi Jois – „Ćwicz a wszystko nadejdzie”.

Jeśli wybierzesz już swój styl jogi, ćwicz systematycznie. Im częściej, tym więcej odczujesz efektów. Nauczysz się rozpoznawać, czego potrzebuje Twoje ciało i umysł o różnych porach dnia.

Nie przyspieszaj, nie nadrabiaj straconych lekcji wydłużaniem kolejnych, nie w tym rzecz. Lepiej ćwiczyć codziennie 15 min, niż raz w tygodniu na siłę 90. 

Dobrą metodą jest przyłączenie się do kilkudniowego programu jogi o konkretnym temacie. W ten sposób zaplanujesz praktykę i nadasz jej intencję, dodatkowo będziesz mieć motywację do systematycznego rozkładania maty. Ponadto poczujesz się częścią grupy.  

Z czasem nauczysz się poddawać temu, co jest. Wyrobisz w sobie akceptację do rzeczy jakimi są. A co najważniejsze, zaczniesz stosować tą umiejetność poza matą.

ZAWSZE ZAMYKAJ SEKWĘCJĘ SAVASANĄ

Jeśli chcesz uczynić jogę drogą do wnętrza siebie i tym samym pozytywnej przemiany, daj swojemu ciału również chwilę na relaks i odpoczynek.

Układ nerwowy potrzebuje czasu, aby przyswoić sobie korzyści danej sekwencji. Savasana to idealny moment na odpuszczenie, zaakceptowanie emocji, które pojawiły się w Tobie w trakcie sesji. W Savasanie pozwalasz sobie odczuć Twoje ciało, by podziękować mu za wykonaną pracę.

Savasana jest ugruntowaniem tego, co udało Ci się osiągnąć w trakcie sesji. Doceń to.

SYSTEMATYKA I KONSEKWENCJA

Uczyń Jogę momentem poświęconym tylko Tobie.

Zaczynaj od krótkich lekcji, ale z konsekwencją. Wyznacz sobie cele, ale pamiętaj, by były one dopasowane do Twoich możliwości. Daj sobie czas na trudne asany.

To, co uwielbiam w jodze to pamięć mięśni – pozycji. Nasze ciało i mięśnie zapamiętują asany, jeśli tylko damy odpowiednią ilość czasu do przyswojenia sobie pozy. Szybko, nie znaczy efektywnie, wręcz przeciwnie. Doskonale pasuje tutaj moje ulubione powiedzenie: kto drogę skraca, ten do domu nie wraca. Niby banał, ale prawdziwy.

Joga nie jest sezonowa, to praktyka na życie. Po czasie zauważysz, że Twoje ciało nabiera elastyczności i siły. Praktyka będzie dłuższa, płynna, bardziej świadoma.

Elementy wypracowane na macie: skupienie,spokojny oddech, równowaga, przeniesiesz niepostrzeżenie do codzienności.Nie unikaj Jogi poza matą, jest wręcz wskazana, w wielu sferach życia, o czym pisałam wcześniej w poście

>> 7 przykładów, jak praktykować jogę poza matą <<

POSZERZAJ HORYZONTY

Już wiesz, że Joga to nie tylko fizyczna, ale również mentalna sfera.

W jodze duch i ciało tworzą unię, przeplatają się ze sobą, uczą się siebie nieustannie. Na co dzień staraj się żyć bardziej świadomie, pytaj siebie czego szukasz, czego pragniesz, jakie są Twoje cele. Wracaj do marzeń i uczyń je rzeczywistością. Nie bój sie odkrywać i doświadczać emocji.

Prowadź dziennik, żyj zdrowo, wysypiaj się, szukaj nowych pasji. Jeśli jest w Tobie naturalna radość istnienia, chętnie powrócisz na matę. Mów sobie kocham i uśmiechaj się do siebie w tym miejscu życia, w którym jesteś.

Na koniec powiem Ci w sekrecie, że joga to niekończąca się opowieść i nie ma w niej słowa perfekcja.

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz