Co to jest Joga? – przewodnik dla początkujących

Co to jest Joga? – przewodnik dla początkujących

  • Post Author:

Joga dzisiaj jest dość popularna. Kiedyś owiana wielką tajemnicą, dziś można się na nią natknąć na każdym kroku: w klubie fintess, po praktykę online, od czasopisma promującego jogę po Instagram, który wydaje się być jednym, wielkim joginem.

Ale dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją podróż z jogą, nadmiar informacji może być dość przytłaczający. Aby pomóc Ci zrozumieć, czym dokładnie jest joga i co musisz wiedzieć, aby zacząć, skonstruowałam kompletny przewodnik dla początkujących i juz praktykujących, który pomoże Ci zrozumieć jogę.

PODSTAWY

Jeśli nie wiadomo od czego zacząć, najlepiej zacząć od początku!

Co to jest joga?

Istnieje starożytny tekst jogiczny zwany Sutry Jogi Patanjali i to w nim znajduje się słynny tekst filozofii jogi, werset 1.2:

YOGA CHITTA VRITTI NIRODHA

Zaraz wyjaśnię, co to znaczy, rozkładając zdanie na czynniki pierwsze.

YOGA – JOGA

Joga oznacza unię lub zjednoczenie i odnosi się do połączenia ciała, umysłu i ducha. To podróż przebudzenia do prawdziwego ja. Jest to proces odkrywania Twojej duchowej natury oraz tego, czego jesteś w stanie doświadczyć i stworzyć w tym ludzkim ciele.

Dzisiaj możemy również usłyszeć różne sposoby opisania jogi: relaksacja, styl życia, koncentracja, medytacja itd.

Joga jest to cały zestaw ćwiczeń dla ciała i umysłu, do których zalicza się asany, ale również medytację i wiele ćwiczeń oddechowych (pranayamą).

CHITTA

Tłumaczenie dla Chitta to umysł, świadomość. Istnieją trzy funkcje naszego umysłu.

  • Funkcjonowanie zmysłów.
  • Buddhi – zdolność umysłu do oceniania, pamięć.
  • Ahamkara Ego: poczucie, że jesteśmy jednostkami.

Wszystkie trzy aspekty współpracują ze sobą, aby pomóc nam funkcjonować na świecie

VRITTI

Vritti oznacza głęboką sieć aktywności mózgu, która prowadzi nas do myślenia. To sposób, w jaki każdy z nas postrzega świat przez pryzmat naszych doświadczeń i odczuć. Virtti nie są złe ani pozbawione sensu… musimy je mieć, abyśmy mogli się uczyć, robić postępy i pamiętać. Nie pozwalają nam jednak patrzeć obiektywnie na naszą obecną sytuację w życiu. Większość z nas ma tendencję do identyfikowania się z uczuciami i myślami. Ważne jest, aby pamiętać, że nie jesteśmy naszymi myślami ani uczuciami, bez względu na to, jak bardzo staramy się je zdobyć.

NIRODHA

Nirodah oznacza uspokojenie / ograniczenie. Uspokojenie nie odbywa się pod naciskiem, lecz ma miejsce dzięki koncentracji i medytacji, na skutek praktyki asan, samokształcenia i refleksji, dzięki modlitwie i uwielbieniu, bezinteresownej służbie oraz Jama i Niyama.

Yoga Chitta Vritti Nirodha można przetłumaczyć jako:

Joga uspakaja umysł (świadomość).

Czy możliwe jest osiągnięcie wolności i mądrości?

Praktyka jogi ma na celu uczynienie kogoś mądrzejszym, bardziej zdolnym do zrozumienia rzeczy niż przedtem. … Celem zawsze jest Bhakti, czyli uczestnictwo w Bogu i zbliżenie się do najwyższej inteligencji, a mianowicie Boga.

T.K.V. Desikachar

Joga jest skoncentrowanym wysiłkiem. Skupia się bardziej na uświadomieniu sobie i uwolnieniu masek / osobowości, które nosimy na co dzień i odkryciu, kim naprawdę jesteśmy.

Najczęstszą ścieżką jogina jest życie wg 8 Filarów JogiAshtanga (jednymi z filarów są asana – ćwiczenia fizyczne, czy pranayama – praca z oddechem).

Patanjali nakreślił wytyczne dotyczące zachowań społecznych, zachowań osobistych i ruchów fizycznych, które prowadzą do samadhi. I to doświadczenie oświecenia jest jednością ze wszystkim, co jest.

Kiedy praktykujesz jogę i jednoczysz ciało, umysł i ducha, idziesz wyższą ścieżką. Osiągasz wewnętrzny spokój i pewność siebie. Żyjesz bardziej świadomie, oddychasz głębiej i łączysz się z innymi w mocniejszy, szczególny, wyjątkowy sposób.

Co daje joga? Czy joga jest dobra?

Mimo ludzkiego sceptycyzmu do zastosowania tego rodzaju ćwiczeń, nauka odkryła, że ​joga ma wiele korzyści zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego.

Co to jest joga, zalety

Zwiększa elastyczność i obniża poziom kortyzolu hormonu stresu. Może także obniżać ciśnienie krwi, pomagać w bólach głowy, bólach pleców, a nawet łagodzić skurcze menstruacyjne, czy walczyć z cukrzycą.

O zaletach jogi miałam okazję pisać w dwóch artykułach:

>> Jak joga nam pomaga? cz. 1 i cz. 2 <<

Rodzaje jogi

Przeglądając grafik studia jogi, można napotkać więcej niż jeden rodzaj jogi. Co oznacza Ashtanga? Jaki rodzaj wybrać: Hatha czy Yin? Pytania i wątpliwości zupełnie naturalne.

Chociaż wszystkie te style jogi oparte są na tych samych zasadach, bo wywodzą się z klasycznej Hatha jogi, istnieje kilka różnic między nimi. Niech Cię nie zniechęca mnogość obco brzmiących nazw. Już wcześniej napisałam mały przewodnik po rodzajach jogi, gdzie możesz dowiedzieć się, który styl jogi jest dla Ciebie najlepszy. Zajrzyj do wpisu:

>> Rodzaje jogi <<

Czy joga jest religią?

Pytanie, które pojawia się dość często, szczególnie wśród początkujących joginów.

Odpowiem krótko: Nie, joga nie jest religią.

Może się tak zdarzyć, że spotkasz się ze stylem jogi ściśle uwzględniającym tradycję hinduską – to zależy jednak od szkoły i nauczyciela, ale i od Twojego wyboru. Joga sama w sobie nie jest religiją. Jest to holistyczna praktyka dla Twojego ciała i umysłu, ale nie jest związana z żadną konkretną religią.

Osobiście nie praktykuje Hinduizmu i nie przeszkadza mi to uprawiać jogi.

Dla kogo jest joga?

Joga jest dla każdego: kobiety, mężczyzny i dziecka.

Wiem, że wiele osób uważa, że ​​trzeba być elastycznym, trzeba być młodym lub uzdolnionym do uprawiania jogi, ale prawda jest odwrotna. Pisałam więcej o tym w artykule:

>> Dlaczego joga jest dla Ciebie <<

Powstał także specjalny wpis, by zachęcić panów do tej wyjątkowej praktyki:

>> Joga dla mężczyzn <<

Joga może pomóc Ci w osiągnięciu formy fizycznej. Może Ci pomóc, gdy Twoje ciało cierpi z powodu Twojego stylu życia: na przykład z powodu bólu pleców powstałego na skutek trybu pracy. Joga pomaga schudnąć. Joga sprawi, ze Twoje ciało będzie wytrzymałe i elastyczne, zwłaszcza jeśli nie przychodzi Ci to naturalnie.

Joga ma dobroczynny wpływ na Twoje samopoczucie psychiczne. Uspokoi, wyciszy negatywne emocje. Zaprowadzi Cie do miejsca, gdzie spotkasz siebie.

mężczyzna medytujący

Tak aprawdę joga, zwłaszcza Restorative, może wesprzeć leczenie każdego problemu.

Jak rozpocząć praktykę jogi?

Najlepiej zacząć od podstawowych pozycji dla początkujących i stylu jogi znwanego Hatha – klasyczne wydanie jogi. Gdy je poznasz, będziesz już w stanie dołączyć do niemal każdego nurtu jogi, które z Hatha się wywodzą.

Masz różne możliwości uczenia się podstaw. Polecam zaczynać z nauczycielem, który będzie wspaniałym wsparciem i wprowadzi Cię do jogi. Pokieruje Twoją praktyką, podczas której zawsze możesz liczyć na wskazówki od profesjonalisty.

Ponadto zajęcia jogi w grupie mają specjalną atmosferę i na pewno spotkasz tam wiele ciekawych osób. Jesli jednak z jakiegoś powodu nie możesz dołączyć do zajęć grupowych, możesz ćwiczyć jogę w domu, na przykład na zajęciach z jogi z YouTube.

Kiedy ja zaczynałam ćwiczyć jogę, byłam całkiem elastyczna i czułam się pewnie, ze względu na to, że sport zawsze był towarzyszem mojego życia, ale absolutnie wysportowana, czy elastyczna sylwetka, nie są warunkami koniecznymi, by zacząć. Każdy może ćwiczyć jogę, bo joga daje możliwość znalezienia odpowiedniego stylu dla siebie i co najważniejsze, akceptuje Ciebie tam, gdzie i kim jesteś.

Moja praktyka przez lata była połączeniem zajęć w studio i w domu z Youtube. Zdecydowanie ćwiczenie jogi w domu jest niesamowite, ponieważ mogę to robić o każdej porze dnia, ale studio daje mi wiele niesamowitych wspomnień i znajomości.

Ja polecam obie opcje jednocześnie, ale wybierz tą, która najbardziej Ci odpowiada! Po czasie zauważysz, że joga to nie tylko ćwiczenia na macie:

>> 7 przykładów jak praktykować jogę poza matą? <<

Joga dla początkujących

Jeśli chcesz wypróbować jogę w domu, umieszczę tutaj film, który pokaże Ci kilka pozycji dla początkujących. Możesz też przeczytać mój artykuł

>> 7 wskazówek, jak ćwiczyć Jogę efektywnie? <<

Znajdziesz tam również kilka naprawdę dobrych uwag, które usprawnią Twoja praktykę.

Aby nauczyć się podstawowych pozycji jogi, postępuj zgodnie z instrukcjami, nie forsuj, nie siłuj, czasem nawet po prostu odpuść!

Ubrania i akcesoria do jogi

Na koniec chciałbym wspomnieć o ubraniach i akcesoriach do jogi, które niejednokrotnie są przedmiotem dyskusji. Ważne jest to, że nie musisz mieć wielu z nich, aby zacząć, ale znaczna ich część, może być niesamowitą pomocą w praktyce.

Spójrzmy więc na akcesoria do jogi dla początkujących.

Spodnie do jogi | Legginsy do jogi

Najsłynniejszym strojem do jogi są oczywiście spodnie do jogi – legginsy. Dzisiaj są tak popularne, że ze studia jogi wręcz wyszły na ulice. Wszyscy je noszą, bez względu na to, czy uprawiają jogę, czy nie.

Aby ćwiczyć jogę, niekoniecznie musisz mieć super drogie spodnie do jogi. Możesz ćwiczyć jogę w spodniach dresowych lub innych spodniach, które są wystarczająco wygodne, aby można było się w nich poruszać bez problemu.

Naprawdę wszystko, co jest trochę rozciągliwe i wygodne, jest odpowiednie w jodze dla początkujących!

Topy do jogi

To samo dotyczy topów do jogi. Nie potrzebujesz specjalnej bluzki do jogi, aby rozpocząć praktykę.

Polecam znaleźć coś, co naprawdę Ci sie podoba i w czym czujesz się wygodnie. Zwróć uwagę na tkanę i kolor. Zdobądź coś, co sprawi, że poczujesz się dobrze i wyjątkowo, bo będzie to jeden z czynnikow, który Cię zmotywuje do praktyki.

Pamiętaj, że w spokojnej jodze, jak najbardziej możesz ćwiczyc w lużnych ubraniach, pczy czym w dynamicznej polecam ubrania przylegające do ciała, tak aby w odwróconych pozycjach po prostu się z Ciebie nie zsuwały.

Koszulka do dynamicznej jogi i koszulka do spokojnej jogi.

Maty do jogi

Mata do jogi jest bardzo ważna i nie można pominąć jej z listy sprzętu do jogi dla początkujących. Oczywiście są takie sekwencje, czy rodzaje jogi, w których bez maty sobie poradzisz: yin joga, joga nidra czy sekwencja na dobry sen, ktróą możesz poćwiczyc w łóżku, ale zdecydowanie mata to jeden z podstawowych elementów,

Jeśli chodzi o maty do jogi, jest kilka rzeczy, o których naprawdę warto pamiętać przed zakupem; grubość, materiał, wielkość, waga.

Mogę polecić kilka na Ceneo.pl:

Jeśli chesz ćwiczyc w studio jogi, nie musisz zabierać maty do jogi na zajecia. Każda szkoła jogi powinna być wyposażona w maty. Masz więc trochę czasu, aby wypróbować różne maty do jogi, a następnie podjąć decyzję. Posiadanie własnej maty jest po prostu bardziej higieniczne i sprawia, że bez względu na miejsce, Ty czujesz się jak u siebie.

Bloki do jogi

Jednym z najczęstszych akcesoriów, o których często będziesz słyszeć i które są używane na wielu zajęciach jogi, to bloki jogi.

Pomagają w dostosowywaniu pozycji, zwłaszcza na początku przygody z jogą, kiedy może ciągle brakuje Ci elastyczności, a niektóre bardziej zaawansowane pozycje nie są jeszcze tak wygodne dla Ciebie.

Na zdjęciu poniżej te, których ja aktualnie używam:

Akcesoria do jogi,
Bloki i pasek do jogi.

Pasy do jogi

To samo dotyczy pasów do jogi. Są niezwykle użyteczne w przypadku rozciągania ramion lub ścięgna podkolanowego, gdzie często ani mięśnie Twich rąk czy nóg nie są jeszcze wystarczająco rozciągnięte.

Naprawdę polecam mieć coś, co może działać jako pas do jogi. Niekoniecznie musi to być dedykowany pasek do jogi. Możesz użyć szalika lub paska od szlafroka lub czegokolwiek, co masz w domu, a co jest wystarczająco szerokie i bezpieczne – wykonane z tkaniny.

Koło do jogi

Koła używa się szczególnie do poprawy wygięć pleców.

Osobiście jeszcze nie mam własnego koła, więc nie mogę podać wielu szczegółów na ten temat.

Prawdopodobnie gdybym miała wybrać coś dla siebie, zdecydowałabym się na natoralny materiał tak jak to Easy Koło do Jogi z korka.

Z drugiej strony skoro ja nie mam koła to może jest to dowód na to, że i Ty bez niego się obejdziesz, gdy dopiero zaczynasz.

I to byłoby tyle dzisiaj!

Mam nadzieję, że wszystkie te informacje dały Ci dobry przegląd dla początkujących na temat praktyki jogi i możesz zacząć ćwiczyć! Zachęcam gorąco do podglądniącia podlinkowanych artykułów, które przedstawią szerszy obraz Jogi.

Jeśli podobał Ci się ten wpis, udostępnij go! Pomóż w ten sposób innym, szukającym informacji na temat jogi.

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz