JOGA VINYASA - jaka jest i dlaczego warto się z nią zaprzyjaźnić?

Joga, to unia i praktyka, która łączy w sobie pracę nad ciałem i umysłem. Sama dyscyplina liczy dziś tysiące lat i trudno ogarnąć jej historię i przemiany. Obecnie istnieje tak wiele stylów Jogi, że definitywnie każda osobowość znajdzie dla siebie odpowiedni – i to jest dobra wiadomość.

Odkąd zaczęłam praktykować Jogę, miałam okazję zobaczyć siebie w różnych jej odsłonach (Kundalini, Ashtanga, Bikram, Yin, Nidra), ale najpełniej i najbardziej odnajduję się w Jodze Vinyasa.

Vinyasa to styl Jogi charakteryzujący się płynnym łączeniem pozycji, stąd potocznie nazywana jest „jogą płynącą”, czasami „jogą dynamiczną” (dynamic flow).


„Sanskryckie słowo Vinyasa pochodzi od przedrostka vi, co oznacza odmianę, oraz sufiksu nyasa – w ramach określonych parametrów”. Srivatsa Ramaswami
Ponieważ zajęcia z Vinyasy oferują różnorodne pozycje, dlatego nigdy nie ma dwóch takich samych sekwencji. Odwrotnością jest tutaj Joga Ashtanga, która ma tę samą sekwencję za każdym razem.

Vinyasa  jest praktyką inicjowaną oddechem. Polega na wchodzeniu w asanę i płynnym wychodzeniu z niej, w naturalnym tempie oddechu. Dlatego Joga Vinyasa to rodzaj spójnego i barwnego tańca materii z duchem. Vinyasa w wymiarze fizycznym pomaga rozwijać równomiernie całe ciało, gdyż zapobiega powtarzającym się sekwencjom ruchowym.

W Jodze klasycznej, w Joga Sutra Patanjali, Vinyasa ma szczególne  parametry:
    • Wytrwałość (Sthira)
    • Wygoda (Sukha)
    • Płynne i długie oddychanie (Prayatna Sithila)
Tam nyasa, oznacza „umieszczać”, a vi „w szczególny sposób”, co tłumaczy świadomość każdego ruchu.
„Vinyasa w swoim pierwotnym znaczeniu z wczesnych Tantr jest rozumiana jako„ sekwencja świadomości ”lub „rozwojem życia” od… twórczego impulsu życia”. Shiva Rea
Doskonałymi synonimami Vinyasa są: ciągłość, zintegrowanie, zmiana, rytm, ewolucja, cykl, ruch, łączenie, płynność.
NA CZYM POLEGA SESJA JOGI VINYASA?

Joga Vinyasa płynnie łączy asany w zgodzie z rytmem oddechów i biciem serca. Dobór pozycji zależy od nauczyciela i studenta, dlatego każda sesja Vinyasy jest inna.

W trakcie zajęć stosuje sie głęboko relaksujący oddech Ujjayi – rytmiczne wdychanie i wydychanie przez nos i usta z charakterystycznym szumiącym odgłosem kojarzonym z szumem morza.

 


Styl Joga Vinyasa związany jest z kreowaniem energii. Tempo wykonywanych ruchów może być szybkie lub wolniejsze, w zależności od naszych potrzeb, ale przeciętnie obejmuje od 7 do około 30 sekund zatrzymania w jednej asanie. Joga Vinyasa pozwala budować elastyczność, siłę, wydolność krążeniowo-oddechową.

Sekwencja Vinyasa oparta jest na Powitaniach Słońca (Surya Namaskar A i B), które obejmują pozycje deski i kija (Chaturanga Dandasana), połączone z niskim i wysokim wypadem (Ashwa Sanchalanasana) oraz wojownikiem I  (Virabhadrasana I). Sesja Vinyasa, trwająca od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, jest najbardziej kompletnym rodzajem zajęć, ponieważ porusza się po wszystkich rodzinach asan.  Do powitania słońca dodatkowo wprowadza się liczne postawy stojące, leżące, wygięcia, zgięcia do przodu, pozycje odwrócone, balans.
Ta aktywna praktyka polecana jest zwłaszcza osobom o siedzącym trybie pracy. Długi spoczynek w pozycji siedzącej powoduje zastanie i sztywność stawów, przyczynia się do zwiększenia masy ciała, chorób układu krążenia, w których usprawnianiu Joga Vinyasa szczególnie pomaga. Ponadto kobieta ważąca około 68 kg w trakcie 45 minut  intensywnej Jogi Vinyasa potrafi spalić około 415 kalorii i więcej, co jest porównywalne z efektami biegania i pływania, uzyskanymi w tym samym przedziale czasu. Badania pokazują, że już po dwóch miesiącach treningu Jogi poprawia się poziom sprawności fizycznej i zwiększa się tolerancja na wysiłek. 
Należy pamiętać ze oprócz zalet fizycznych, jedną z najważniejszych korzyści Jogi Vinyasa, jest jej zdolność do uspokojenia umysłu. Ta poruszającą medytacja pomaga nauczyć  ciało, jak za pomocą skupienia i oddechu, łagodzić skutki stresu. W przeglądzie badań opublikowanym w wydaniu International Journal of Yoga z 2011 r. stwierdzono, że regularna praktyka Jogi rzeczywiście poprawia sen, zmniejsza niepokój i leczy uzależnienie, obniża cukier, pomaga w leczeniu depresji i astmy.

W filozoficznym ujęciu Jogę Vinyasa możemy odnieść do doświadczania całego życia. Sekwencja opiera się na przechodzeniu od pozycji dziecka (Balasana) do pozycji śmierci (Savasana). To jak wchodzimy w każdą asanę, zostajemy w niej i z niej wychodzimy, jest metafora naszego życia poza matą. 


Nie każda asana jest dla nas przyjemna, nie każda jest dla nas wygodna, ale w tej płynności ruchów mamy czas i możliwość zaprzyjaźnienia sie z mniej oswojonym „ja”. Vinyasa uczy wdzięczności za to, co nam zaoferowano mimo, że nie zawsze jesteśmy tam, gdzie chcemy być.
Ostatecznie Vinyasa akceptuje to kim i gdzie jesteśmy, w przeciwieństwie do otaczającego nas świata, który potrafi być często szorstki i bezlitosny.
Vinyasa to zewnętrzny ruch, który jest wyrazem tego, jak w zgodzie ze sobą, myślimy i czujemy.

 

 

Praktyka Joga Vinyasa wymaga skupienia i zaangażowania, przy jednoczesnym odrzuceniu parametrów czasu.
Liczy się tu i teraz.
Liczysz się Ty.