Kryzys w życiu człowieka – 13 cennych uwag

Kryzys w życiu człowieka – 13 cennych uwag

  • Post Author:

Stawiam milion temu, kto przewidzi moją przyszłość. Poradzisz mi: tarot, jasnowidzenie, czytanie z gwiazd, wróżka… Nie! Ja w to nie wierzę. Cudowne chwile, tak jak i kryzys w życiu człowieka są nieprzewidywalne. Chociaż my sami możemy się do nich pośrednio przyczynić. O ile nikt nie płacze od nadmiaru szczęścia, bo każdy go potrzebuje, to gdy nadchodzi nieszczęście, zawsze pada pytanie: Dlaczego ja? Czy kryzys jest mi potrzebny?

Nie wiem, czy kiedyś udało mi sie spotkać człowieka, który nie doznał kryzysu. Prędzej, czy póżniej mniejszy lub większy kryzys dotyka każdego z nas. I nie mówię tutaj o światowym kryzysie gospodarczym, czy ekonomicznym globalnym krachu, ale o etapie w osobistym życiu, kiedy nie jest tak, jakbyśmy chcieli, by było. Relacja się psuje, konto się kurczy, zdrowie kuleje, albo praca nie zachwyca. I odwrotnie, pozornie wszystko jest ok, a nagle przychodzi, zupełnie niewiadomo skąd, zwykłe zmęczenie sobą.

Geneza słowa kryzys

Nie ukrywam, słowo kryzys ma negatywne zabarwienie. Zresztą, tak też jest tłumaczone przez Słownik Języka Polskiego PWN: kryzys to załamanie, zniechęcenie, najcięższy period, utrata motywacji, konflikt.

Dlaczego postanowiłam zająć się kryzysem w życiu człowieka i spojrzeć na niego z psychologicznego punktu widzenia? Bo uważam, że kryzysy są potrzebne. Szokujące stwierdzenie? To dodam, że wcale nie zazdroszczę temu, kto nie przechodzi kryzysu, bo mam nieodparte wrażenie, że nie doświadcza życia i rozwoju w jego prawdziwym znaczeniu.

Czy wiesz skąd pochodzi słowo kryzys? Od greckiego słowa krisis i owszem ma takie cechy jak nagłość, urazowość, działanie pod presją czasu, zmaganie, ale samo słowo oznacza w sensie ogólnym: wybór, decydowanie i walkę.

Całkiem odkrywcze dla mnie było zrozumienie, że kryzys to:

  • wybór
  • decydowanie
  • walka

moje kryzysy

Przyznaj, że takie ujęcie kryzysu zmienia zupełnie podejście do niego. Patrzę wstecz na swoje przykrótkie jeszcze trzydziestoletnie życie i widzę, jak bardzo kryzysy rozwinęły mój potenciał. Chociaż w momencie przeżywania ich wszystko wydawało mi się czarne, nawet nie czarno-białe i wręcz błagałam, żeby minęły. Teraz widzę, że dzięki kryzysom wzrosłam.

Mój kryzys w czasie edukacji, kiedy nie wiedziałam, czy wolę teorię muzyki czy praktykę muzyki, sprawił, że wybrałam te dwie formy. Łączenie dwóch fakultetów było ogromnym wyzwaniem. Wręcz wychodziłam z siebie. Zaczynałam dzień ze wschodem słońca i kładłam się spać po północy. Nie przesadzam – żelazna szkoła, ale wiem, że to bardzo umocniło mnie w organizowaniu czasu i życia. W byciu punktualną, słowną, uporządkowaną. Bez tych cech plan, zwyczajnie by nie wypalił.

polly yoga blog kryzys w życiu człowieka
Kryzysowa Ja 🙂

Kryzys w relacjach partnerskich nauczył mnie czekać i być cierpliwą. Bardzo długo byłam sama, kiedy wokół właściwie oglądałam już szczęśliwe rodziny. Nie było to łatwe, każdy pragnie miłości tej drugiej osoby. Mnie czekanie zajęło dużo ponad 30 lat od narodzin. I wiesz co? Dziękuję sobie, że czekałam. Dzisiaj po prostu to wiem.

Kryzys z pracą? Ba! Oczywiście, że taki przeszłam. Był taki okres po studiach, że myślałam, że nigdy nie znajdę dobrej pracy, a przynajmniej takiej, w której będę szczęśliwa, aż zupełnie spontanicznie aplikowałam na stanowisko Stewardessy. Zapytasz, co wspólnego ma latanie z moimi muzycznymi studiami? Miłosć. Uwielbiam te dwie pasje niesamowicie. Muzyka i lotnictwo, potem również joga, stały się trochę przez przypadek tym, co uwielbiam robić najbardziej. Gyby nie kryzys i wychodzenie poza schematy, nigdy nie dowiedziałabym się, że pokocham latanie i jogę. Gdybym zawężyła spojrzenie tylko do muzyki, nie mieszkałabym dzisiaj w Paryżu…. tak przynajmniej myślę.

jak przetrwać kryzys w życiu?

Pytanie za 100 punktów, ale odpowiedź nie jest tak skomplikowana, jakby się wydawać mogło. Można się uzbroić w kryzysie w pewną antykryzysową zbroję złożoną z kilku zasad.

Stosuję i przyznam, że działa. Jakie to zasady?

1. Pozwól sobie czuć się źle

Prawdopodobnie to, co teraz w kryzysie czujesz to: smutek, rozczarowanie, żal, rozpacz, stres, niepokój, bezradność, beznadziejność, frustracja i złość, a to pewnie tylko niektóre z wielu innych emocji wybudzonych przez kryzys.

Przede wszystkim pozwól sobie na złe samopoczucie. Nie próbuj się na siłę uspokajać, czy odwracać uwagi od swoich uczuć. Masz prawo do pełnego przeżywania wszystkich emocji. To jest częścią ludzkiego życia. Powtórzę jeszcze raz: masz prawo czuć się źle.

kryzys w życiu człowieka
Ho Chi Minh Vietnam

Nie próbuj wypierać, racjonalizować ani obarczać siebie, tym bardziej innych winą za kryzys. Zamiast tego wskrześ wobec siebie empatię i zrozumienie. Pozwól sobie przejść przez pięć etapów żalu: zaprzeczenie, złość, targowanie się, depresja i akceptacja.

2. Nabierz dystansu

Niestety Twoja percepcja i odbiór rzeczywistości są zawężone do prblemu, który spowodował kryzys. Twoja uwaga instynktownie skupia się tylko na obecnej trudności a to powoduje, że widzisz świat wąsko i tylko w teraźniejszości i najbliższej, często czarnej przyszłości. Ta perspektywa doprowadza do tego, że kryzys wydaje Ci się o wiele większy, niż w rzeczywistości.

Jak to zmienić? Nabierz dystansu i umieść obecny kryzys w szerszej perspektywie. Myśl długoterminowo. Obecna sytuacja to wielka dla Ciebie sprawa, owszem, ale życie najprawdopodobniej wróci do normy w najbliższej przyszłości, a kryzys nie będzie wydawał się tak duży, ani przytłaczający. W Twoim życiu jest prawdopodobnie wiele dobrych rzeczy, więc nie zakrywaj ich czarną farbą. Spróbuj też odwrócić wzrok od kryzysu i rozejrzyj się wokół i w dal.

3. Zaakceptuj sytuację

Czy Ci się to podoba, czy nie, kryzys się wydarzył i już. Teraz masz wybór: albo możesz to zaakceptować, pokochać albo nienawidzić. Trudno kochać kryzysy, łatwiej nienawidzić, ale nienawiść to destruktywna emocja – nie cofnie kryzysu, ale zmieni Ciebie i to w zgorzkniałą osobę. Nienawiść tylko dołoży więcej bólu do rany i sprawi, że to, co już jest ciężkie, będzie jeszcze bardziej nieprzyjemne.

Zatem ostatnią i najbardziej realistyczną opcją jest faktyczne przyjęcie kryzysu jako czegoś, co możemy zmienić w konstruktywne doświadczenie. Akceptacja to decyzja i odwaga, by nie być ofiarą kryzysu.

4. Uczyń kryzys wyzwaniem

Postrzegasz kryzys jako zagrożenie? Nic więc dziwnego, że budzi w Tobie instynkt przetrwania. Jak mówi greckie słowo krisis to też walka, ale często walka z niewidzialnym wrogiem, która może skutkować samodestrukcją.

kryzys w życiu człowieka polly yoga blog
Saudi Arabia

Zamiast reagować agresją i złością, dostrzeż w kryzysie wyzwanie, któremu należy stawić czoła w jak najbardziej pozytywny sposób. Skieruj Twoje myślenie, emocje i działania w bardziej konstruktywnym kierunku, co sprawi, że Twoja podróż przez kryzys będzie nieco przyjemniejsza, a być może nawet poczujesz się lepiej i kryzys ustąpi.

5. Uczyń kryzys szansą

Zdolność do pozytywnego reagowania na kryzys będzie podyktowana tym, czy możesz zapomnieć o kosztach i skupić się na potencjalnych korzyściach z kryzysu.

Spróbuj dostosować swoje cele życiowe tak, aby zaistniały w nowej normalności. Może skup się na innych aspektach Twojego życia, które zostały zaniedbane, wskutek dotychczasowego trybu funkcjonowania. Znajdź obszary, nad którymi chcesz popracować lub je poprawić i skupić się na ich rozwijaniu. Poszukaj równowagi w swoim duchowym życiu i realizuj plany na nowych przestrzeniach, na które prawdopodobnie wcześniej nie było czasu.

>> Jak się motywować? – 15 motywacyjnych prawd <<

Wiem, że to nie łatwo być pozytywnym, elastycznym i odpornym w trakcie kryzysu, ale jeśli teraz zrobisz wszystko, by tak się czuć, wykonasz tą mozolną pracę, zobaczysz jak Ci to posłuży, kiedy wszystko minie.

Nie zapominaj o życiu towarzyskim. Pewnie nie masz teraz ochoty na wieksze spotkania, ale nie separuj się zupełnie od ludzi. Druga osoba, jej słowa, czy nawet sama obecność potrafią wiele zmienić na lepsze. Takie nastawienie sprawi, że będziesz mieć ochotę działać i nie ulegniesz mentalności ofiary. Kryzys nie ujmuje Twoim kompetencjom, czy kwalifikacjom, wręcz rozwija je i poszerza. Zwyczajnie teraz tego nie widzisz.

kryzys w życiu człowieka polly yoga blog

6. Generuj dobre emocje

Generuj dobre emocje – zadanie, które wydaje się być wtaczaniem wielkiego głazu pod górę – przysłowiowa Syzyfowa Praca. Mogę się jednak założyć, że jest przynajmniej kilka takich elementów w Twoim życiu lub otoczeniu, które są powodem do zadowolenia lub dumy.

Zachęcam Cię do również do poszukiwania miłości, troski i empatii od rodziny i przyjaciół. Znajdź zabawę, radość, podekscytowanie i zadowolenie w swoich codziennych czynnościach. I wreszcie, znajdź zadowolenie i dumę w swoich codziennych postępach i osiągnieciach, które prowadzą Cię do wyjścia z kryzysu. Nagradzaj swoje postępy. Nie żartuję!

>> 40 pomysłów na szczęście <<

Dbaj o zdrowie fizyczne i dietę, które mają niesamowity wpływ na Twoje samopoczucie. Niezdrowe i nieregularne posiłki, brak ruchu i snu są powodem złego stanu fizycznego i psychicznego.

7. Zmień nastawienie

Jesli już udało Ci się wygenerwać dobre emocje, teraz czas na zmianę nastawienia. Owszem, bardzo łatwo narzekać, kiedy czas nie sprzyja i pojawiają się problemy, ale ta droga prowadzi do niekończącego użalania się nad sobą. Zmień nastawienie, czasem może nawet na siłę powiedz sobie: wszystko będzie dobrze. Uśmiechaj się do siebie w lustrze, aż wreszcie Twój mózg skieruje myślenie na inne tory. Może wydaje się to głupie, ale udowodnione naukowo. Szukaj motywacji i inspiracji. Wreszcie podziel się swoim problemem, ale nie wałkuj go tysiąckrotnie. Wypowiedz go na głos i niech tak zakończy się rozgrzebywanie ogniska. Idź do przodu, to tam jest zmiana, za Tobą jest to, co już było i się nie zmieni.

Jak przekuć kryzys w życiu człowieka w coś dobrego?

Przede wszystkim zrozumieć go! Zrozumieć kryzys.

Mam nadzieję, że analiza Twojego kryzysu z perspektywy mojej Zbroi Antykryzysowej złożonej z powyższczych zasad już Ci trochę pomogła, ale ośmielę się jeszcze dodać kilka słów.

8. Odrobina stresu jest nam w życiu potrzebna

Stres dzielimy na dobry i zły. Dobry stres jest motywujący i to zupełnie normalne czuć się zestresowanym przed egzaminem, czy ważnymi wydarzeniami w życiu. Taki stres nastawia ciało do działania.

W małych dawkach stres ma wiele zalet. Stres pomaga Ci sprostać codziennym wyzwaniom i zmotywować Cię do osiągnięcia celów. Może nawet zwiększyć pamięć.

Stres jest również istotnym systemem ostrzegawczym, wywołującym reakcję walki lub ucieczki. Kiedy mózg dostrzega jakiś rodzaj stresu, zaczyna zalewać organizm substancjami chemicznymi, takimi jak epinefryna, noradrenalina i kortyzol. Powoduje to różne reakcje: wzrost ciśnienia krwi i wzmożone bicie serca. Ponadto zmysły nagle skupiają się jak laser, by rozwiązać problem, dzięki temu unikasz sytuacji stresujących fizycznie.

Naukowcy są przekonani, że pewien stres może wzmocnić układ odpornościowy, poprawić pracę serca i chronić organizm przed infekcją. Ciekawe prawda?

9. Trzymaj dobry balans stresu

Balans dobrego stresu jest bardzo ważny ponieważ nadmiar stresu może powodować wiele skutków ubocznych.

Stres emocjonalny, który utrzymuje się przez tygodnie lub miesiące, może osłabić układ odpornościowy i spowodować nadciśnienie, zmęczenie, depresję, lęk, a nawet choroby serca. W szczególności zbyt duża ilość epinefryny, może być szkodliwa dla serca. Może zmienić tętnice i sposób, w jaki ich komórki są w stanie się regenerować.

Przyznaję, że to nie łatwe balansować między dobrym i złym stresem, ale Twój organizm na pewno poinformuje Cię, że zmagasz się ze zbyt dużym stresem. Sygnały nagromadzonego stresu to bóle ogólne, bóle głowy, infekcje, drażliwość, kłopoty ze snem i zasypianiem, niepokój, zmiany apetytu, niezdolność do koncentracji, przygnębienie. Nie lekceważ ich. Świetnie, jeśli z kryzysem radzisz sobie sam, czasem jednak potrzeba też pomocy specjalisty, który ze względu na doświadczenie, zaaplikuje odpowiednie środki na łagodzenie stresu. Nie wstydź się prosić o pomoc.

10. Nie ugrzęźnij w kryzysie

Może zdarzyć się tak, że tkwisz w kryzysie zbyt długo, nie z winy okoliczności zewnętrznych, ale z Twojego przywiązania do kryzysu. Wiem, że to może wydawać się szokującym stwierdzeniem, ale mam wrażenie, że wiele osób po prostu boi się opuścić kryzysową bańkę.

kryzys w życiu człowieka
Koh Rong Cambodia Island

Kryzys w życiu często wiąże się z utratą czegoś lub kogoś, co było dla Ciebie dobre, co Ci służyło. Zbyt długie opłakiwanie straty zacementuje Cię w krysysie. Nareszcie zaczynasz akceptwać w tym żalu siebie i swoje życie, przyzwyczajasz się do tego i paradoksalnie znając to, nie chcesz wyjść poza ramy. Wychodzenie z kryzysu wymaga pracy. Jak mówi greckie znaczenie słowa krisis to decyzja i wybór! Widzisz, że Twoje życie się zmienia – stąd kryzys – ale Ty nie chcesz tej zmiany. Nie akceptujesz jej, bo wolisz opłakiwać stratę.

Twoje zadanie polaga na tym, że powoli musisz się otwierać na to, co nadchodzi i postrzegać życie jako przygodę pełną niespodziewanych zwrotów akcji. Nieszczęście i kryzys to naturalna część życia, tak jak radość i sukces. To jest Twoja indywidualna droga do ewolucji: stawaj się lepszą wersją siebie codziennie. Właśnie kryzys umożliwia Ci tą ewolucję – otwiera drzwi.

11. Znajdź dobry balans w życiu

Kryzys w życiu człowieka potrafi być tak silny, że spowoduje ogrom stresu i nastawi przeciwko całemu światu. Jeśli muisz walczyć o przetrwanie, cel potrafi uswięcić środki, ale zastanów się czasem, czy nie walczysz z wiatrakami? Może zamiast walczyć i generować wiele mini wojen, warto po prostu odpuścić, odpocząć, przeczekać, może ta droga jest lepsza?

Znajdź balans. Po fazie walki z niewidzialnym wrogiem, którym dzisiaj może być np. Covid-19, który spowodował np. upadek Twojej firmy, zastanów się, na ile ten upadek definuje Ciebie jako osobę, a na ile firmę. To nie Ty jesteś firmą, Ty ją tylko tworzysz. Skoro raz to się udało, uda się i kolejny. Przed Tobą jest wiele opcji: przereorganizuj się, dostrzeż braki na rynku, może zupełnie zmień zajęcie, może właśnie masz talent i pasję, których nie rozwijasz, a teraz właśnie jest na to czas. Tak stało się w moim przypadku. Kiedy jedne drzwi zatrzasneły się przede mną, otworzyłam inne i rozwinęłam wiele dodatkowych umiejętności. Ostatnia? Wreszcie zaczęłam pisać bloga, o którym myślałam już dużo i długo wcześniej.

Popatrz na siebie okiem przyjaciela i znajdź w sobie nową siłę i zalety. Zamiast lamentować, podejmij decyzję i załóż, że ten kryzys wzmocni Cię psychicznie i rozwinie intelektualnie.

12. Kryzys wyjaskrawia twoje osobiste, wewnętrzne blokady

Wyobraź sobie dwóch Himalaistów, idą na szczyt. W połowie drogi zatrzymują się. Jeden zadziera głowę do góry i wzdychając mówi: Oh! Jak wiele jeszcze przed nami, szczyt jest tak daleko. Tymczasem drugi spogląda za siebie i wyznaje z entuzjazmem: O rany! Jesteśmy już w połowie drogi. Skoro tak wysoko zaszedłem, na pewno uda mi sie zdobyć szczyt. Którym z nich jesteś? Wierzysz w rozwój, czy podcinasz sobie skrzydła?

>> 5 myśli, które odmienią twoje życie <<

Kryzys w życiu człowieka pokazuje dokładnie te miejsca w Tobie, które wymagają naprawy lub ulepszenia. Rutyna usypia, kryzys budzi lwa. Gdyby nie kryzys w Tybecie, kto dzisiaj słyszałby o Buddyzmie w tak dużej skali od samego Dalajlamy, który zaczął podróżować i przemawiać po to, by zwrócić uwagę na sytuację w jego regionie.

13. Zaakceptuj i rusz do przodu

Wiem, że są takie sytuacje, które nie mają żadnego wyjaśnienia. Śmierć, wypadki, choroba genetyczna. Nie znajdujesz kruszyny sensu w tym, co się stało i to zrozumiałe, ale bezgraniczne i bezterminowe poddawanie się cierpieniu, albo próba powrótu do sytuacji sprzed kryzysu, spowoduje tylko, że będziesz bardziej cierpieć. To już się stało – wydarzyło. Odrzucanie nieodwracalnej sytuacj,i skieruje Twoją energię w stronę nieosiągalnego celu i tylko wzmocni rozpacz.

Konieczne jest zaakceptowanie cierpienia, kiedy nie możesz go uniknąć. Zaakceptowanie nieodwracalności sytuacji jest drzwiami do przyszłości. Czas leczy rany, a akceptacja nie jest równoznaczna z zapomnieniem i słabością. Pozwól kryzysowi rozwinąć Cię duchowo i emocjonalnie, ale także uzbroić Cię w techniczne umiejętności i wiedzę, które ewentualnie zapobiegną negatywnym sytuacjom w przyszłości.

kryzyz w zyciu człowieka polly yoga blog
Koh Rong Cambodia Island

A może Twój kryzys to alarm i czas, by zapytać siebie o sens życia, czego naprawdę chcesz i gdzie dążysz, i wreszcie jakie są Twoje wartości? Kto wie, czy nie dla takich pytań kryzys w życiu człowieka jest postrzebny?

Bonus – Kilka ważnych pytań na koniec

Jaki stosunek masz teraz do kryzysu?

Jakie myśli, uprzedzenia, wierzenia tamują Ci drogę do wyjścia z kryzysu?

Na jakim etapie życia jesteś obecnie? Dokąd Cię ono teraz prowadzi w towarzystwie Twoich przekonań i zasad?

Gdzie zmierzasz? Gdzie chcesz, aby Twoje życie Cię zaprowadziło? Jakie są Twoje plany i cele? Czego oczekujesz od życia?

Jakie źródła i pomoce wewnątrz Ciebie i na zewątrz Ciebie możesz wykorzystać, aby wyjść z kryzysu, zmienić myślenie lub obrócić kryzys w coś dobrego?

>> Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu <<

Przypomnij sobie teraz przytoczoną przeze mnie definicję kryzysu, którą z nich jesteś? Wciąż uważasz, że kryzys w życiu człowieka jest zbędny? Podziel się swoją opinią w komentarzu!

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz