Rodzaje jogi – dynamiczny charakter

Rodzaje jogi – dynamiczny charakter

  • Post Author:

Joga od czasu narodzin przeszła wiele transformacji. Nic dziwnego, przebyła długą drogę z Indii na Zachód. Zadomowiła się na dobre od Ameryki po Europę, generując wiele jej współczesnych odmian.

Szeroki wybór stylów jogi to dobra wiadomość dla tych, którzy szukają czegoś odpowiedniego dla siebie, ale także tych, którzy już ćwiczą i chcą spróbować czegoś nowego. Dzisiejsze studia jogi oferują bardzo szeroką gamę zajęć tak, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom studentów.

rodzaje jogi, kobiety ćwiczące jogę
Pozycja Prosta – Sukhasana

W tym poście opowiem o stylach Jogi, które najczęściej możecie znaleźć wśród propozycji studia jogi. Style różnią się od siebie nie tylko tempem, przebiegiem, czy strukturą zajęć, ale również atmosferą.

ASHTANGA JOGA

Ashtanga oznacza „8 limbs of Yoga – osiem filarów jogi” i najogólniej mówiąc obejmuje jogiczny styl życia. Dla rozjaśnienia: wśród ośmiu członów jogi znajdują się choćby Asana (poza) i Pranayama (oddychanie). Większość ludzi określa Ashtangę, jako tradycyjną indyjską jogę.

Została rozsławiona w Stanach Zjednoczonych na początku XX w przez mistrza jogi K. Pattabhi Joisa, który pochodził z Mysore w Indiach. Do dzisiaj jogini rozpowszechniają nauki Joisa na całym świecie, co czyni go jedną z najpopularniejszych szkół jogi.

Ashtanga – Wojownik II

System Ashtanga opiera się na sześciu seriach asan, które stają się na drodze praktyki coraz trudniejsze. Taka forma jogi umożliwia uczniom pracę we własnym tempie.

Sesja Ashtanga polega na ćwiczeniu bez przerwy jednej lub więcej serii w ten sam sposób.

Seria Ashtanga składa się z Surya Namaskar: Powitania Słońca A, Powitania Słońca B, sekwencji stojącej i sekwencji zamykającej. Ćwiczenia zwykle wykonuje się bez muzyki, a czasem bez instrukcji werbalnych (w ciszy).  Rytm oddechu dyktuje przechodzenie od pozy do pozy, przy których można się nieźle spocić.

Układ postur w serii się nie zmienia, co czyni Ashtangę bardzo przewidywalną i mniej spontaniczną, ale idealną dla osób, które lubią wyzwania, dyscyplinę i matematyczny porządek. Dodam, że jest to joga wymagająca i zalicza się ją do zaawansowanych form.

POWER JOGA || JOGA FLOW || JOGA VINYASA

Większość ludzi nie wzięła udziału w zajęciach o nazwie Ashtanga, ponieważ nie mieli pojęcia, co to znaczy. Z drugiej strony Power Joga była nazwą, do której Amerykanie mogli się odnieść i wiedzieli, że to będzie dobry trening.

Bender Birch

W 1995 r. Bender Birch postanowiła rzucić wyzwanie wymagającej i zdyscyplinowanej serii pozycji Ashtangi. Nadała swojej praktyce bardziej wyzwolony i kreatywny charakter, zatrzymując ideę przepływu energii i budowaniu siły podczas ćwiczeń. 

Joga Vinyasa

Popularność Power Jogi (inaczej Joga Flow, czy Joga Vinyasa) rozprzestrzeniła się na kluby zdrowia w całym kraju.

Jako spontaniczna i bardzo kreatywna forma jogi połączyła serię płynących swobodnie dobranych pozycji z rytmem oddechu, nadal zapewniając intensywny trening ciała i umysłu.

W serii Joga Vinyasa, nierzadko prowadzonej w towarzystwie muzyki, również można znaleźć serie Powitań Słońca A i B, ale także wiele innych stojących, leżących, czy balansujących pozycji. Nauczyciel demonstruje i opisuje kolejno każdą pozycje, starając się ułatwić studentom śledzenie sekwencji. 

Jeśli chcesz rozszerzyć wiedzę na temat Jogi Vinyasa, szczegółowo opisałam ten rodzaj praktyki

>> specyfika jogi vinyasa <<

IYENGAR JOGA

Znakiem firmowym Jogi Iyengara jest intensywny nacisk na subtelność każdej pozycji.

Jogę Iyengara rozsławił słynny jogin B.K.S. Iyengar. Ten styl został spopularyzowany na Zachodzie w tym samym czasie, co joga Ashtanga.

Na zajęciach Iyengara pozy (szczególnie postawy stojące) są zwykle utrzymywane znacznie dłużej niż w innych typach jogi, dzięki temu praktykujący mogą zwracać baczną uwagę na precyzyjne wyrównanie mięśni i szkieletu, co jest znamiennym dla tego systemu.

Specyficzne dla Iyengara, jest stosowanie rekwizytów, w tym pasów, krzeseł, bloków i koców, ściany w celu uzupełnienia wszelkich personalnych potrzeb, takich jak ewentualnie przebyte urazy lub nierówności strukturalne. Używanie akcesoriów daje studentom więcej swobody i przestrzeni – pomaga in wejść w pozycje naturalnie, gdzie też mogą pozwolić sobie na spokojny głęboki oddech.

Ten styl jogi jest zwykle nauczany bez muzyki i w wolniejszym tempie, aby pomóc uczniom znaleźć odpowiednie ułożenie w pozycji. 

BIKRAM JOGA

To, czego można być pewnym na zajęciach jogi Bikram to tego, że poleje się… pot.

Joga zwana inaczej hot jogą praktykowana jest w specjalnie przeznaczonej do tego sali z temperaturą powietrza w granicach 32 stopni Celsiusza. Pomieszczenie jest jasne z dużą ilością luster tak, aby studenci mogli obserwować siebie samych i korygować swoje postawy.

Skąd pomysł na efekt sauny?

Ponieważ pot pomaga usunąć toksyny z organizmu”, wyjaśnia Radha Garcia, właścicielka Yoga College of India w Boulder w Kolorado. „Twoje ciało jest jak gąbka. Aby je oczyścić, trzeba je wykręcić jak gąbkę, by pozbyć się toksyn, aby umożliwić krążenie świeżej krwi i tlenu oraz utrzymać płynność układu odpornościowego.”

Ragha Garcia

Ta metoda została zaprojektowana przez Bikram Choudhury.

Choudhury po raz pierwszy przybył do Stanów Zjednoczonych w 1971 r. Dzięki podróży sponsorowanej przez American Medical Association, aby zademonstrować swoja pracę, jako wykorzystanie jogi do leczenia przewlekle chorych pacjentów. Ułożył on uniwersalną dla każdego typu ciała seria, składająca się z 26 tradycyjnych pozycji Hatha. Sesja Bikram Joga trwa około 90 min.

Dziś Choudhury kontynuuje nauczanie uczniów w każdym wieku i o różnych umiejętnościach, prosto ze swojego studia w Los Angeles, gdzie prowadzi również certyfikowany program szkolenia z Bikram Jogi.

KUNDALINI JOGA

Joga Kundalini, wywodząca się ze ścieżki jogi tantry, kiedyś była ściśle strzeżoną tajemnicą, praktykowaną tylko przez kilka wybranych osób. Jednak w 1969 r. Jogin Bhajan postanowił zmienić tradycję, przenosząc Kundalini na Zachód. 

Rozumowanie Bhajana opierało się na filozofii: prawem każdego jest bycie „zdrowym, szczęśliwym i świętym”. Wierzył, że Kundalini pomoże poszukiwaczom duchowym ze wszystkich ścieżek religijnych, wykorzystać ich większy potencjał.

Praktyka jogi Kundalini obejmuje postawy, techniki dynamicznego oddychania oraz intonowanie i medytowanie mantr, takich jak Sat Nam (Jestem prawdą).

Praktykujący koncentrują się na przebudzeniu energii u podstawy kręgosłupa i przeciągnięciu jej w górę przez każdą z siedmiu czakr. 

HATHA JOGA

Jeśli przeglądasz broszurę zajęć w studio jogi, a oferowana joga jest po prostu opisana jako Hatha, istnieje szansa, że ​​nauczyciel oferuje eklektyczną mieszankę dwóch lub więcej stylów opisanych powyżej.

Pies z głową w górze – Urdhva Mukha Svanasana

Dobrze jest zapytać nauczyciela, gdzie ukończył swój kurs nauczycielski, czy pozy w trakcie zajęć są trzymane przez dłuższy czas, czy może sesje cechują szybkie przejścia z jednej pozycji do drugiej oraz czy medytacja lub śpiewanie jest włączone do zajęć. Odpowiedź na te pytania, pozwoli stworzyć obraz klasy Hatha Joga, która może być w tym wypadku zarówno energiczna lub bardziej medytacyjna.

Niezwykle różnorodne rodzaje jogi pokazują, jak bardzo ta tradycyjna i stara przecież praktyka jest uniwersalna, żywa i dynamiczna – dopasowana do każdego charakteru. Nie mam wątpliwości co do tego, że joga jest uzupełnieniem fizycznych wyczynów codzienności i warto znaleźć jej ulubiony rodzaj, dlatego już dzisiaj zapraszam do

>> rodzaje jogi – statyczny charakter <<

w którym ciąg dalszy o stylach w jodze. Tym razem opowiem o jej łagodniejszym wydaniu.

Follow my blog with Bloglovin

Ten post ma 3 komentarzy

Dodaj komentarz