Rodzaje jogi – statyczny charakter
Eternal Happines

Rodzaje jogi – statyczny charakter

  • Post Author:

Mój poprzedni artykuł na blogu wcale nie wyczerpał informacji o jodze i jej rodzajach, wręcz przeciwnie, dlatego dzisiejszy wpis jest drugą odsłoną opowieści o jodze w jej przyjemnym, spokojnym wydaniu.

Zamieszczam link do rozbudowanego tekstu o rodzajach jogi

>> Rodzej jogi – dynamiczny charakter <<

a dla małego podsumowania wymienię je jeszcze raz poniżej:

  • Joga Ashtanga – dynamiczna, składająca się ze stałej serii asan.
  • Joga Power – Vinyasa – Flow – dynamiczna, swobodnie dobrane asany w sekwencji.
  • Joga Bikram – Hot Joga – stała seria asan praktykowana w specjalnie przygotowanym do tego pomieszczeniu o tmeperaturze 32 stopni celciusza
  • Joga Iyengara – joga ze szczególnym naciskiem na precyzyjne wykonywanie asan, często przy użyciu akcesoriów.
  • Joga Kundalini – joga opartna w dużej mierze na Pranayamie.
  • Joga Hatha – joga klasyczna, tradycyjna, z której wywodza się powyższe rodzaje jogi.

Ciągle nie wiesz, co wybrać i w co zainwestować swój czas? Czujesz albo wiesz, że rodzaje jogi, o których pisałam wcześniej, nie są dla Ciebie. Nic straconego, bo dzisiaj przybywam z kolejnymi jej odmianami.

W tym wpisie postaram sie odpowiedzieć na kilka pytań, które mimo, ze wiesz juz wiele o jodze, ciągle unoszą się w Twojej głowie. Jeśli pragniesz medytacji i uspokojenia, polecam Yin Jogę czy Jogę Nidra. Gdy walczysz z jakimś urazem, czy mentalną dolegliwością, spróbuj restorative Joga. Myślisz o zmianie stylu życia? Poznaj Sivanande Joge. A na koniec coś dla kobiet w ciąży, które mimo wspaniałego stanu, nadal mogą ćwiczyć jogę. 

YIN YOGA

Yin joga koncentruje sie często na siedzących, leżących pozycjach, w których odpoczynek trwa od 3 do 5 minut.

Ten styl jogi może obejmować asany wymagające delikatnego, ale i intensywnego rozciągania. W trakcie ćwiczeń stosuje sie często rożnego rodzaju akcesoria i pomoce do jogi: poduszki, wałki lub bloki, które ułatwiają wejście do pozycji.

Yin joga skupia sie na wydłużaniu tkanki łącznej i zwiększeniu mobilności w stawach.

Praktyka Yin została wprowadzona przez Paulie Zink w latach 70 XX w a dzisiaj nabiera szczególnej popularności. Jednym z moich ulubionych wprowadzeń do Yin Joga jest Yin Yoga With Adrien.

Yin Yoga with Adiren.

Ponieważ Yin joga jest spokojna praktyką, wręcz medytacyjną, pozwala ona Twojemu ciału poczuć się komfortowo w pozycji, bez wkładania dużej pracy, czy angażowania siły.

Yin Joga nazywana jest również jogą taoistyczną, gdyż uzupełnia jogę Yang – praktykę jogi kształtującej mięśnie. Kiedy Yang jest aktywny, Yin jest pasywny, co oznacza, że ​​mięśnie mogą się rozluźnić dzięki wpływowi grawitacji i odpocząć w asanie.

W Yin jodze mniej wykorzystuje sie muzykę jako tło do zajęć. Nauczyciel stara sie nakierować studentów udzielając instrukcji do poszczególnych pozycji.

Osobiście polecam Yin jogę tym, którzy chcą przyjemne i relaksująco zakończyć dzień. 

SIVANANDA  

Joga Sivananda została sprowadzona do Stanów Zjednoczonych przez Swamiego Vishnudevanandę w 1957 roku.

Jest to system jogi oparty na pięciu zasadach jogicznych:

  • prawidłowym oddychaniu
  • relaksacji
  • diecie
  • ćwiczeniach
  • pozytywnym myśleniu.

Działają one razem, są filarami jogicznego stylu życia, co ostatecznie prowadzi do uspokojenia umysł i dobrze i zdrowo odżywionego ciała. Jest to tzw. podejście holistyczne.

Praktyka asan w Sivanandzie to zwykle dwanaście podstawowych pozycji lub odmian asan, z powitaniami słońca i savasana.

Jeśli dążysz do zmiany i pragniesz pełnego jogicznego stylu życia, Sivananda może być idealnym rozwiązaniem. 

JOGA NIDRA

Ten typ jogi znana jest również pod nazwą: jogiczny sen – jest to rodzaj medytacji i świadomej praktyki relaksacyjnej, która ma na celu wywołanie całkowitego rozluźnienia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

Joga Nidra wywołuje wiele zainteresowania, ale tez sceptycznego podejścia. Na pewno dobrze poprowadzona przez nauczyciela sesja jogi Nidra prowadzi do całkowitego zrelaksowanego, szczęśliwego stanu, a jej systematyczna praktyka przez lata, gwarantuje głębokie korzyści takie jak pełne uspokojenie, relaksacja i poprawa snu. 

YOGA RESTORATIVE – JOGA REGENERUJĄCA

Joga regenerująca to ogólny termin, który odnosi się do stylu jogi skoncentrowanego na uspokojeniu i uzdrowieniu nie tylko psychicznie, ale też fizycznie.

Akcesoria do jogi.

Podobnie, jak joga Nidra i ten typ jogi korzysta z pomocy akcesoriów: poduszek i koców, pasów i klocków, aby podeprzeć ciało w pasywnej pozycji spoczynkowej, w trakcie uwolnienia napięcia i stresu.

Spoczynek w asanie trwa również do kilku minut, aby ciało swobodnie, w swoim tempie odpuszczało napięcie mięśni.

Nidra pozwala się zrelaksować i uwolnić stres. Ten styl nie koncentruje się znacząco na rozciąganiu lub wzmacnianiu, ale na uzdrawianiu i na relaksie. 

JOGA PRENATALNA

Jeśli jesteś w ciąży spróbuj jogi prenatalnej. Joga prenatalna skupia się na pozycjach specjalnie zaprojektowanych dla kobiet w ciąży.

Częste pozycje w regularnej jodze, dla kobiet w ciąży mogą być nieco stresujące, zwłaszcza dla stawów i w okolicy miednicy.  Gdy Twoje dziecko rośnie, pęcherz i miednica są szczególnie ściśnięte. Hormony ciążowe również rozluźniają więzadła, przez co problemy ze stawami i kościami (szczególnie w kości łonowej) są źródłem dyskomfortu.

Główną zaletą Jogi prenatalnej jest praca z oddychaniem  i szczególny nacisk na rozciąganie i wzmacnianie mięśni i stawów.  Joga prenatalna definitywnie pomaga ciału przygotować się do porodu.

Pamiętaj, że prowadzona jest ona przez nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem, wcześniejszym treningiem kończącym sie specjalnym certyfikatem uprawniającym do nauczania. Jesli to twoja pierwsza klasa Jogi, by czuć sie bezpiecznie, śmiało mozesz o to zapytać nauczyciela. 

 

Joga prenatalna - rodzaje jogi
Trikonasana – Pozycja Drzewa

Istnieje jeszcze kilka innych rodzajów jogi, wymyślnych i mniej popularnych, co czyni je wyjątkowymi, ale to temat na kolejnego posta.

Tymczasem kiedy znajdziesz praktykę lub studio, które Ci odpowiada, zatrzymaj się tam na dłużej, by poznać co oferuje. Uczyń swoją praktykę częścią swojego życia, a zaczniesz czerpać z niej duże korzyści.

 Jeśli zaczynasz przygodę z jogą, przyjdź na zajęcia z otwartym umysłem. Zostaw wszelkie oczekiwania za drzwiami sali, możesz zaskoczyć siebie i znaleźć radość w czymś, co wydawało się, że nie jest dla Ciebie skuteczne.

Pamiętaj, aby czuć się komfortowo ze zmianą. Czasem warto jest spróbować czegoś nowego, przetestować, czego potrzebuje Twoje ciało i dusza na różnych etapach życia lub zależnie od harmonogramu dnia.

Bez względu na praktykę jogi, przyjmij ją z miłością i łaską.

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz